Een persoonlijke beleving
39ste Editie van de Tour de Zwijndrecht (NL) –Zwijndrecht (B) v.v.
Het is des morgens 4 juni 2016 als ik om zes punt nul, nul uur uit mijn bed stap met het idee om ontspannen toe te werken naar de komende lange tocht naar onze Belgische buren en weer terug. Scheren, daar had ik geen tijd voor, dus met een baard van twee dagen, dus meer weerstand, en na de nodige voedingssupplementen, sap en koffie, vroeg ik mij af waar zwager Bart bleef om 6 punt 30 uur. Whats up naar zakentelefoon gestuurd. Oeps, hij heeft natuurlijk dat oude privéding in z'n zak mail er overheen. Bart stond op mij te wachten.
Hup op de fiets en weg. Nee terug! Het miezert. Terug naar huis en naar boven gauw Gamex jack gepakt en weer weg naar zwager Bart. Aangekomen bij zwager Bart kwam het stoom uit z`n neus, waar blijf je nauw. Wij op weg bijna bij het fietspad randweg langs de Rondweg vraagt zwager Bart of ik mijn betaalbewijs bij mij heb, nee dus, SHIT!!!. Zwager Bart wilde met mij mee terug. Hij zei ala Mol, “samen uit samen thuis”, ik zei “nee”, ga jij maar door. Terug naar huis, gauw betaalbewijs uitgeprint, Gamex jack weer uit in rugzak en snel in semi snel tempo dwars door Dordt naar Bakenstein. Om zeven punt 50 uur arriveerde ik aldaar, bezweet, waar ik allemaal goed geluimde ontspannen Mollers en gasten gemoedelijk lachend en koffie drinkend zag staan. Gauw bij Douwe en Marcel ingescand en de bonnen in ontvangst genomen. Buiten een luchtig geel hesje uitgezocht. Staat plotseling Salvador naast mij en hoorde dat hij jarig was, zodat ik hem kon feliciteren met zijn verjaardag. Even later word ik door teamleider Henk Biest op de schouder getikt om het niet lucht doorlatend hesje in ontvangst te nemen, maar ik bedankte vriendelijk want ik had er al één. De start mocht voor mij beginnen, want ik was nog behoorlijk over de kook. De benen wilden accelereren. Achter Henk aan om positie te kiezen. Komen wij langs teamleider Rinus van B.. Hij hield mij aan en zei dat ik voor zijn team moest rijden, want hij kwam iemand tekort. Gezegd tegen Rinus dat hij dat moest regelen met Henk. Rinus naar Henk om het kort te sluiten. Gelukkig geen kortsluiting want Henk vond het goed. Eindelijk wij vertrekken! Rustig rijden wij van Bakenstein weg en zoeken wij achter teamleider Rinus een plek in het peloton om als laatste tussen rijders te gaan fungeren. Ons team bestaat uit Rinus, Gerda, Henk S., Bas, Kees B en ik. In het begin was het even zoeken naar ritme en het houden van de juiste afstand, maar toen wij die gevonden hadden liep het verder gestroomlijnd. Bas was de man die onze steeds liet wisselen hij hield het aantal kilometers bij. Als het dan zo ver was riep hij “WIS- SEL- LEN !!” op een manier die geen tegenspraak dulden. Het eerst deel van de rit naar Nispen samen een duo gevormd met Bas. Onze motards, waaronder Taco en Marloes, reden continu voorbij om de wegen voor ons vrij te maken. Marloes stond ons regelmatig toe te zwaaien als wij langs kwamen. Het is als voorrijders van een tussengroep best lastig om de juiste afstand in te schatten. Wij moesten zorgen dat de achter ons rijdende groep makkelijk door konden rijden bij het nemen van voornamelijk haakse bochten, want is de afstand tekort, dan sta je nagenoeg stil. Gelukkig ging dit in de meeste gevallen goed. Het tempo was zeker in het begin sportief te nemen. Wij hadden dan ook windje mee. Het eerste deel verliep voorspoedig maar door de mist oogde het een beetje sober, maar de temperatuur was goed. In Nispen op het kruispunt met terrassen was het een drukte van belang toen wij arriveerden. Rugzak bij auto 8 opgehaald een banaantje van de statafel buiten gepakt en naast de kerk naar binnen om een kop koffie te nuttigen.
Na de pauze was het weer opbreken en verder, nu België in. Ook nu weer in een lekker ritme van de samba reden wij richting onze Belgische Zwijndrecht buren. Ongemerkt verschenen op gevaarlijke kruisingen en splitsingen Belgische politie. De communicatie is daar blijkbaar perfect, want zij stonden er als wij passeerden. Vlak voor Antwerpen kregen wij gezelschap van de Belgische motards politieagenten. Zij zoefden langs ons met zwaailicht en soms sirene. Net cowboys in het Wilde gemotoriseerde Westen. Ook had ik al een paar keer één van onze achterrijders voorbij zien komen om iemand terug op z`n plek te brengen in het peloton. De temperatuur was inmiddels iets gestegen. Netjes werden wij bij het sportcomplex in Zwijndrecht (B) gebracht. Rugzakje opgehaald bij auto 8, krentenbolletje van stataffel gepakt en naar binnen het complex in. Waar wij aller hartelijkst werden ontvangen. De soep vond gretig aftrek. Buiten aan een lange tafel gezeten met zwager Bart, Bas, Chris, Douwe Henk B. en nog een paar. Gezellig gegeten, colaatje gedronken, geen bier, geluisterd naar de lovende toespraken van de zijde van het bestuur Zwijndrecht en organisator Jan Korteland. Ik begreep dat er alleen al voor de pauze een vijftal lekke banden te melden waren. Dus onze achterrijders, waaronder Ton van D. Rob van D., Jonneke, Marc F. Marco, Eric en nog een paar, hebben zich niet hoeven te vervelen. Na de pauze was het weer tas in leveren bij auto 8, fiets zoeken en strategisch in de buurt van teamleider Rinus. Kort na vertrek moesten wij even wachten voor de gesloten spoorbomen, maar daarna was het snel onze plek op zoeken in het peloton. Het weer werd steeds beter. Ondanks een klein windje tegen trapten wij lekker de kilometers onder ons door. Wat mij ook is opgevallen is dat onze volgauto, die voor het peloton uit reed regelmatig van achter door motorrijders terug voor aan de kop van het peloton gebracht diende te worden. Op een gegeven moment namen de motards van de politie afscheid van ons. Hun taak zat er op. Wij waren nog geen 500 meter verder of wij stonden al stil. E.H.B.O-er Ton van D. reed naar voren om pols hoogte te nemen en even later kwamen de Belgische motoragenten ons weer voorbij om te kijken of zij iets konden betekenen. Ik heb vernomen dat een deel van de kop van het peloton van koers was. Toen men er achterkwam. Werd de rest tegen gehouden om de verkeerdrijders de gelegenheid te bieden om weer op koers te komen. Wij hebben toen nog een heel stuk plezier gehad van de begeleiding van de Belgische motoragenten. Met de regelmaat van de klok passeerden wij pechvogels met lekke banden. Ton en Rob brachten 2 man terug naar hun plek in het peloton. Ton en Rob links van de weg kort achter elkaar om de achterrijders uit de wind te houden gaan die mannen rechts rijden. Gelukkig bedachten zij zich even later en schoven toch bij Ton en Rob in het wiel.
Dat onze motorbrigade kan motorrijden wist ik al, maar dat zij ook met bidons kunnen voetballen is nieuw. Een van onze fietsers raakte zijn/haar bidon kwijt en reed terug op de bidon op te rapen, maar op dat moment kwamen wij aanfietsen. De motard die het verkeer stond te regelen had de tegenwoordigheid van geest om de bidon op tijd weg te schoppen precies voor de persoon die aan de linkerkant van de weg stond. Nispen werd op een gegeven moment weer door ons belegerd. Overal waar je maar kon zitten zaten deelnemers van onze tocht. Ik heb met zwager Bart, Henk Biest en Theo buiten bij de Gouden Leeuw op het terras een collaatje gedronken. De benen voelden nog steeds goed aan. Dus het laatste deel zou ook geen problemen gaan geven. Zoals altijd is er een tijd van gaan zo ook toen. Het laatste deel zakte het tempo toch wel een beetje in, maar dat zal de wind en misschien de vermoeidheid geweest kunnen zijn. Onderweg kreeg ik van onze motard Taco nog een Snelle Jelle, zodat ik na deze rit nog makkelijk even de Elf Stedentocht zou kunnen fietsen. Op de Zwijndrechtse brug liet een Tinkoff man zich afzakken. Ik vroeg hem of het goed ging. Hij zei dat hij last van kramp had. Ik heb hem toen een stukje geduwd, geadviseerd om in een licht verzet te trappen en om water te drinken. Zijn bidon was leeg. Ik heb de mijne gegeven en gezegd dat hij die helemaal leeg moest drinken. Even later ging het iets beter. Het leuke is dat toen wij bij Bakenstein arriveerden, stonden daar bekenden van de Tinkoff man die hem toejuichten dat hij het had gehaald. Toch nog een goede daad verricht. In de kantine met Henk Biest en z`n vrouw, Theo v.d. W, Zwager Bart en Leonora met een biertje zitten nagenieten. Even later voegden zich bij ons jarige Salvador, Gaby en Gerda. Wij hebben toen nog even geproost op de verjaardag van Salvador. Na afloop samen met zwager Bart in een rustig tempo in het zonnetje nagenietend naar huis gefietst. Een top dag, veel deelnemers, goede organisatie en een perfect samenspel tussen de voorrijders, achterrijders en onze gemotoriseerde verkeersregelaars. Het was super professioneel. Iedereen die hier aan heeft bij gedragen hartelijk bedankt.
A4-tje
Omloop Midden Nederland 7-5-2016
Zaterdag 7-mei de Omloop Midden Nederland gefietst met de DTC de Mol. De rit was georganiseerd door WTC Woerden. 's-Morgens omstreeks 10 voor 7 sloten wij achteraan bij de groep wachtende bij de verzamelplaats The Mac van Pieter. In colonne ging het toen achter de volgauto aan die werd bemand de Allianz Speciality, Rinus en Piet. Beide mannen waren gekleed in onze rode polo voorzien van naam en logo. Dus lekker pro. Normaal is het donker als wij wegrijden, maar nu scheen de zon al. Zwager Bart, die niet of nauwelijks had geslapen, kreeg zelfs een smile op zijn gezicht van de vroege zon.
Bij aankomst troffen wij nog meer Mollers aan, waaronder Rob van Doorne, die zich de koffie en de appeltaart goed liet smaken. Rob wasvast wat van plan. Onze aanwezige dames, Gaby, Jel, Esther, Yvonne, Michaela en Audrey hadden ook een plan. 150 km wegtrappen. Zij stonden te popelen om te vertrekken. Dit betekende wel dat er eerst even een paar voorrijders gevonden moesten worden. Niet moeilijk gelukkig. Albert V, Jan K, Jannes S. en Louis O, waren de mannen die het tempo zouden gaan bepalen. Wij moesten wel even wachten, want Michaela moest nog wel even haar koffie opdrinken, maar toen reden wij met een groep van ongeveer een man/vrouw of 25 weg. Corné, Ferrie en Gerrit sloten de rij en daar tussen bevonden zich ook nog Salvador, Theo v.d. W, Jeroen R, Koos V. Bas H, Ruud B. en nog een paar.
Onze kopmannen vonden als snel een lekker tempo, voorzover de route het toe liet van zo'n 28 á 30 km per uur. Het eerste stukje oogde een beetje als in de omgeving van Dordt, wat zwager Bart de opmerking ontlokte, dat het overal hetzelfde is, maar toen wij éénmaal langs de Vecht reden, toen kwam hij toch wel op zijn eerdere opmerking terug. Wij passeerden mooie landhuizen en kasteeltjes gelegen op schitterende percelen. Rob was toen nog bij ons, maar na ongeveer 30 km liet hij ons achter zich en reed in zijn eigen tempo verder, maar wat schetste mijn verbazing toen wij bij de eerste stopplaats “Aan de Meet” aankwamen en onze fietsen wilden wegzetten, toen stond plotseling Rob achter mij die mij met een lachend gezicht vertelde dat hij een pijl had gemist toen hij voort ijlde. Ontspannen werd er buiten zittend en door sommige staande koffie gedronken en appeltaart gegeten. Nog even bij Jeroen en Audrey geïnformeerd hoe hun fietsvakantie langs de Bodenzee was geweest. Na een 30-tal minuten zijn wij weer verder gegaan met onze rit. Rob hebben wij niet meer gezien.
Met het verstrijken van de kilometers werd de omgeving steeds mooier en de zon liet zich van haar beste kant zien. Regelmatig drinken was dus gewoon een must. Na ongeveer 88 kilometer stuitten wij op de 2e stopplaats “De IJsbreker”, de koffie lieten zwager Bart en ik voor wat die was en gingen over op een colaatje. Je kon goed zien dat iedereen het goed naar haar of zijn zin had. Het was gezellig in het tuintje van de “IJsbreker”, maar zitten blijven was er niet bij want op een gegeven moment riep Ferrie “Nog 5 minuten”. Jel kwam als laatste met haar fiets aanrennen en onderwijl was zij bezig met het aantrekken van haar handschoentjes en al roepend: “ paniek, paniek, paniek!”
De laatst 60 kilometers gingen wij aanspreken. Ik kan jullie wel vertellen dat die sneller voorbij waren dan ik had verwacht, maar éénmaal terug op de, in honkbaltermen gesproken, “Thuisplaat” was het lekker douchen en nog even een koude klets gedronken met Theo v.d. Waal, Corné en zwager Bart. Nou ja, één..........! Jammer dat de rest van de groep al weg waren toen ik klaar was met douchen. Leuke dag geweest, die ik en vele met mij niet hadden willen missen. Dank aan onze voorrijders voor het soms spoorzoeken naar pijlen, maar deze ervaren rotten zagen ze bijna allemaal.
A4-tje
Ad Schleicher en de Woensdaggroep 20-4-2016
Ad Schleicher heeft afgelopen woensdag 20-april, samen met de tweede woensdaggroep onder de leiding van Jannes, tijdens de koffie stop in Schoonrewoerd zijn verjaardag gevierd. Niets bijzonders toch zou je zeggen. Maar als dit voor je 79 geboorte dag is en je bent daarbij de oudste actieve molfietser is het wel iets bijzonders.
Onder het genot van een glaasje Jägermeister en op de Bok van een toevallig passerende koets met paard liet Ad zichzelf graag fotograferen.
Ad hierbij nogmaals van harte gefeliciteerd en op naar het magische getal van 80.
Gerrit v/d Bogerd en Jannes Schreuder
Waardentocht, van achteren gezien, of retrospectie
Het was een gekke week. In een periode waarin de westerse wereld verzoening zoekt en de nadruk legt op tweede kansen, was het in Brussel 'nodig' om 30 onschuldige mensen letterlijk uit het leven te blazen.
Volgens onze Nederlandse premier hoeven we ons nergens zorgen over te maken en vervolgens worden er hier (in Rotterdam, lekker dichtbij) wel terreur verdachten opgepakt. Verwarrend allemaal.
Wat er ook in hakte was de dood van een absolute grootheid en constante, Johan Cruijff. Zelfs als ras Feyenoorder was en ben ik daar ontdaan van. Niets blijft op deze manier hetzelfde. Natuurlijk kraamde hij een hoop onzin uit, maar ... hij had wel altijd gelijk. Weg is ie, helaas, Tel daar een nieuwe baan, een schoonmoeder die een TIA kreeg en in het midden van de nacht op de snelweg zonder benzine komen te staan bij op en je zult begrijpen dat ik werkelijk snakte naar het wekelijkse molritje, dit keer de Waardentocht.
Om te zeggen dat het een standaard ritje was, nou nee. Ook hier behoorlijk wat reuring. Ik kwam laat aan en zag al een man of 40 klaar staan en er kwamen steeds meer rijders naar buiten. Even snel tellen en ja hoor dat werden twee groepen. 4 verkeersregelaars per groep, 2 voorrijders, toch mooi hoe de club in dat soort gevallen snel kan schakelen en de juiste maatregelen kan nemen. Als snel na vertrek bleek dat 4 verkeersregelaars per groep geen overbodige luxe was. De wind waaide hard en omdat we voornamelijk zijwind hadden (zo leek het) was het behoorlijk doortrappen geblazen. Achterin de tweede groep was het gezellig en tussen het trappen door was er tijd voor een gesprekje hier en daar.
Toch vallen je bepaalde dingen op. Omdat je steeds (onvermijdelijk) na de bochten wat meer arbeid moet doen om bij te komen ga je erop letten waar de gaten steeds vallen die je achterin, en ook als achterrijder moet dichtrijden. Sommigen maken er een sport van om op het grote blad lekker zwaar te gaan rijden, met tegenwind, na bochten, het maakt ze niet uit. In plaats van even terug te schakelen voor een bocht zodat je vlot weer kan optrekken blijven ze doen alsof ze op een fixie rijden, en alsof hun fiets slechts 1 versnelling heeft. Het kost ze niet alleen zelf veel energie, maar ook alle anderen die achter hen rijden. Wat ook opviel was dat er achterin even geen communicatie met de volgauto en de rest van de voorrijders was. Tja, als je bij vertrek snel moet schakelen en de boel moet omgooien dan kunnen dit soort dingen gebeuren, Het euvel werd dan ook tijdens 1 van de stops gelukkig snel verholpen.
Stops. Ja er werd een aantal keren gestopt. 1 keer om als 1 peloton door de tunnel te kunnen, daar was een speciale ontheffing voor dit keer, en 1 keer na de tunnel om de groepen ietwat te herschikken. Dan, na de tunnel, best wat kilometers met de wind van voren. Het was zwaar, het was een harde wind en iedereen voelde het goed.
Net voor de banaan kreeg Marc een lekke band en een aantal mensen stopte om in een groepje naar de banaan te rijden. Nou, ik had beter door kunnen rijden, want op het moment dat we de brug opreden voelde ik werkelijk pap in de benen en ben maar op mn eigen tempo als laatste naar de banaan gereden.
Door al mijn gehaast eerder die morgen had ik geen brood en andere voeding meegenomen, maar geen nood. John had een krentenbol, van iemand anders kreeg ik koek, en ook Eric schoof mij een enigszins geheimzinnige tube toe, en zijn knipoog deed mij vermoeden dat dit voedingssupplement wel eens op de een of andere (verboden) lijst zou kunnen staan.
De weg terug dan. Net als op de heen weg zocht ik een plaatsje achterin, met een mooi overzicht op wat er allemaal voor je gebeurt. Nu, we waren slechts een paar kilometer onderweg en er gebeurde letterlijk naast me een heel vervelend ongeluk. Theo knalde met zijn fiets op een vluchtheuvel, lanceerde zichzelf en kwam er wonderwel met wat schrammen vanaf. Wel einde rit voor hem, einde fiets ook. Schrikken, vooral voor hem, maar ook voor ieder ander die het zag gebeuren. Een paar kilometer verderop was er de tweede opgave, iemand met kramp kon niet meer verder. Even later moest ook Bernie de strijd tegen de elementen staken vanwege haar tweede valpartij binnen enkele weken.
Maar voor haar was er geen plek meer in de volgauto helaas. We inventariseerden kort of ze toch kon fietsen en dat kon en waren al een ploegje aan het formeren om aangepast terug te rijden. We gaven het peloton het sein om te vertrekken en toen bleek dat Theo op de fiets van Bernie ging rijden en dat hij op die manier zijn plaats aan haar afstond. Geweldig! Zeker ook hoe hij het geschreeuw opvatte, elke keer als we weer een paal of een verkeersheuvel naderden. Theo kan incasseren en heeft humor!
Met zijn allen reden we het gaatje naar het peloton dicht en alles kwam op die manier weer goed. Alles? Nee. Onderaan de Moerdijk reed Gerrit lek. Achter. Na een paar minuten konden we verder maar toen reed Gerrit weer lek, echt 100 meter verder stonden we dus even later zijn voorband te vervangen. Algehele hilariteit natuurlijk en nadat ook band twee op de plaats zat zijn we met een mannetje of 12 de laatste kilometers gaan afleggen.
Ik was best wel moe terug in het clubhuis, maar gelukkig was er nog een leuk clubje bij elkaar om na afloop nog even na te praten en de rit te verteren. Vanaf deze plaats alle dank aan organisatie, volgwagen, voorrijders en verkeersregelaars, het was deze keer geen gemakkelijke klus! Lekker om te weten dat deze constante gelukkig blijft, dat je ondanks wat tegenslag dus toch weer met zijn allen thuiskomt.
Marco Lakerveld
De Zondagse Trainingsrit 6-3-2016
Tja, we waren met een man en vrouw of 18 of zo. Op Zondag. Een extra trainingsrit stond er op het programma. Nou, dat was het zeker.
We hadden een beetje een valse start. Na de baanhoekbrug stonden we te wachten op iemand die naar later bleek niet kwam. Dit veroorzaakte enige stress voorin het kleine peloton, daar stond men namelijk te trappelen om eens lekker naar Ameide te fietsen.
Gelukkig hadden we prima weer. Geen geglibber, nauwelijks wind en het was droog. Een koningskoppel voorop (Erik en Ronald) hield het tempo er dan ook (nadat we het sein hadden gekregen dat we konden gaan rijden) lekker in. De groep volgde zonder problemen en binnen een (figuurlijke) zucht en een scheet zaten we in Ameide aan de koffie.
Slechts een kleine omvalpartij (iemand kwam niet op tijd uit het klikpedaal) ontsierde de meer dan voorspoedige heenreis een heel klein beetje. Over de terugreis valt alleen te melden dat een van de verkeersleiders een beetje last van kramp kreeg, en dat hij met een voorrijder van plaats wisselde. O ja en er was op de Baanhoekbrug een rijdster die dacht het peloton te moeten verlaten en als een tweede Leontien van Moorsel naar boven te sprinten. Waar spinnen al niet goed voor is ??
Aangekomen op het cubhuis uiteindelijk, was er voor sommigen een koffie, maar voor anderen was er het parcours waar nog een aantal rondes werd gereden.
De thuisblijvers (degenen die vanuit levensbeschouwelijk oogpunt nooit op zondag rijden natuurlijk daargelaten) hadden wederom geen gelijk, ook al waren er geen Molpunten te verdienen en zal dat voor een aantal wel een reden zijn geweest om t karretje in de schuur en zichzelf op de bank te laten, het was gewoonweg weer heerlijk op de fiets.
Ik tel af naar zaterdag, op naar Den Hout!
Marco Lakerveld