shirt 2023

Een vlakke toerklassieker met NTFU predicaat "Extra goed geregeld" waarvan de netto opbrengst ten gunste van de stichting KIKA is.

De geschiedenis van de toertocht Zwijndrecht Zwijndrecht begint in 1978.
Een jaar na de oprichting van de toerafdeling van DRTC (Dordtse Renners en ToerClub) “De Mol”, werd voor de eerste keer van het Nederlandse Zwijndrecht naar het Belgische Zwijndrecht en terug gereden.
Jan Jongman, de bedenker van deze tocht, kwam met het idee door een voorval van een Belgische vrachtwagenchauffeur. Deze moest zijn lading lossen in Zwijndrecht nabij Antwerpen in België, maar toen bleek dat hij bij het bedrijf van Antwerpen in het “verkeerde” Nederlandse Zwijndrecht stond.
Van 1978 tot 1991 was de ontvangst in het Belgische Zwijndrecht geregeld in het oude maar zeer ruime Gildenhuis. Daarna werd de nieuwe sporthal de ontvangstlocatie.
De Belgische wielerclub De Meteoor zorgde voor de pauzeaccommodatie en de contacten met Schout en Schepenen (burgemeester en wethouder) van Antwerpen voor politiebegeleiding in België.

De 220 kilometer-tocht vertrekt van het Sportcomplex Develstein in Zwijndrecht.
De eerste etappe gaat grotendeels door het Brabantse land, waar vlak voor de grens de eerste pauze plaats vindt. Na deze stop wordt er koers gezet richting het Belgische Zwijndrecht.

Vanuit Nederland werden de deelnemers van de tocht jaren kundig begeleid door motorrijders van motorclub Contact. Nu zijn er al geruime tijd twee vriendenclubs de hele dag in de weer om belangeloos het grote peloton veilig over de Nederlandse wegen te geleiden.
In België wordt deze begeleiding overgenomen  door 10 tot 12 motoragenten. Zij wachten de deelnemers net over de grens op en escorteren het peloton met loeiende sirenes en zwaailichten door België. Dwars door Antwerpen, waar ook de Waaslandtunnel -die normaal gesproken voor fietsers verboden is- tijdelijk wordt afgezet. Voor Nederlandse begrippen is zoiets ondenkbaar, in het wielerland België is dat gewoon mogelijk.  De deelnemers rijden in België over de grote weg, waarbij de motards alle kruispunten afzetten en het tegemoetkomende verkeer zonder pardon de kant insturen.
Als de deelnemers door de dorpen in België en in Antwerpen rijden lopen de cafés en de winkels leeg om het gebeuren aan te zien en staan de mensen vaak te applaudisseren. Je voelt je even een echte wielrenner…
Tijdens de lange pauze in Zwijndrecht vindt er een officiële ontvangst plaats met toespraken van Burgemeester en Schout met veelal een bijdrage aan het KIKA fonds. Ook de Nederlandse wethouder van sportzaken of de burgemeester van Zwijndrecht Nederland zijn daar vaak aanwezig.

De 3e etappe gaat weer onder dezelfde politiebegeleiding naar de Belgisch-Nederlandse grens waar met veel kabaal afscheid wordt genomen van de Begische wetsdienaren. Na een luttel aantal kilometers wordt de 3e rustplaats bereikt.
Na een pauze van een half uur wordt aangezet voor de 4e etappe. Deze is vaak de zwaarste als gevolg van het oplopend aantal kilometers. Deze etappe gaat door een ander deel van west Noord-Brabant dan de eerste etappe en is door zijn afwisselende natuur de kers op te Zwijndrecht-Zwijndrecht-taart.

Het peloton wordt om te beginnen gevormd door de Mol-volgauto en 8 voorrijders die het tempo bepalen. Om het zogenaamde “harmonicaeffect” te verkleinen wordt het grote peloton gesplitst in meerdere kleine groepen, die op een afstand van ongeveer 300 meter van elkaar fietsen. Deze groepen hebben een zestal voorrijders die de afstand tussen de voorgaande groep blijven controleren. In de laatste groep toerfietsers bevinden zich een tiental achterrijders, die pechvogels met lekke banden en dergelijke terug brengen naar de groep.
Het geheel wordt afgesloten door een aantal auto’s, zoals EHBO, tassenwagen, materiaalwagen en bezemwagen.

Samengevat: iedere editie van Zwijndrecht-Zwijndrecht kan worden gezien als een prachtige tocht door steden, dorpen, polderlandschap, bossen en heide. Met daarbij een gemotiveerde en kundige begeleiding.

Gezien het feit dat de rit al meer dan een 40 jarige historie heeft, kan worden gesproken van een ware klassieker, die als toertocht in de lage landen zijn gelijke niet kent.

aalease

buko

cirexpress

isomanagement

vego

pellikaan

plieger

pw

rogelli

timeservice

Inloggen

X