Het Weer.
De verwachtingen van onze weer profeten waren vrijdag avond niet al te best het noorden en oosten van het land zou de meeste neerslag zijn. Tevens zou er een stevige wind uit noordwest zijn die later op de dag naar zuidwest zou gaan draaien. Maar daar wij in België zouden gaan fietsen is ook maar even naar deze weerman geluisterd. Deze was toch niet zo pessimistisch voor wat betreft centraal België.

De zon zou volop schijnen maar een enkel lokaal buitje behoorde tot mogelijkheid de temperatuur zou in de loop van de dag naar een graad of 12 tot 14 gaan. Nog niet echt warm maar een maillot en overschoenen zouden dit wel compenseren. Algemeen kan worden gesteld dat het een prima fiets weertje was met wel een stevige wind van 4 tot 5 beaufort uit westelijke richting. Eén buitje regen is er uiteindelijk gevallen en dat was dan precies in de ingepaste pauze zodat gesteld kan worden dat regenkleding voor Jan met de korte achternaam is meegevoerd. Maar hierover later meer.

De Tocht.
Deze keer afgesproken met Franco D. dat ik hem om 5.45 uur zou oppikken in Sterrenburg en vervolgens naar de verzamelplaats zouden gaan bij de IJshal. Dirk S. vond de weers- verwachting van dien aard dat hij niet meeging. Om klokslag 06.00 uur zijn wij vertrokken vanaf de IJshal met ongeveer 20 man richting Belgische grens. Bij de benzine pomp voor de Moerdijkbrug voegden er nog enkele auto’s bij aan waaronder die van Henk T en vaste fietsmaat Rinus D. De route naar Keerbergen is vrij eenvoudig al ging de volg auto bij de afslag Mechelen even verkeerd. Maar dat was tevens hun enige vergissing van de hele dag al had Wim v P een goeie smoes.(Jan G stuurde hem de verkeerde kant op) Hierbij nogmaals bedankt  Wim v P. en maatje Frans d G. voor jullie inzet. Na omkleden, inschrijven en het kopje koffie vertrok de groep onderleiding van Cris. O en Jan K. om 08.10 uur. De tocht verloopt tot een 20 km voor de rust in Hoegaarde probleemloos. Een paar stevige korte klimmetjes trekken de boel gedeeltelijk uit elkaar maar komen met de afdaling en vlakke stukken weer bij elkaar. Dan gebeurt toch het onvermijdelijke bij dit type ritten. Een ingelaste plas pauze en een daarop volgende afdaling gaan Jan G. en Andre V. achter elkaar door een diepe put in het wegdek en rijden beide hun voorband stuk. Dit zorgt ervoor dat er tot Hoegaarde in verschillende groepjes wordt verder gefietst. Bij de rust in Hoegaarde staat iedereen netjes buiten te wachten op de hele groep en is het geheel weer kompleet. Omdat het café en plein voor het café erg vol is wordt besloten door te rijden en het eerste volgende café/restaurant  als rust plaats te nemen. In de verwarring die zoiets met zich meebrengt plus het materiaal pech (Van Franco D. raakte zijn derailleur verstrikt tussen de spaken waarna het spul onherstelbaar werd en Jan K. verloor een gedeelte van zijn voorrem.) tijdens deze klim over kasseien Hoegaarden uit ontstaan er  diverse groepjes. Een groepje rijdt alle kroegjes voorbij en het tweede groepje waar ik onder andere bijzat stopte in het plaatsje Bieren en betrokken een lokaal kroegje. En dat werd tijd om drie redenen. A heelveel trek ik koffie, B het begon te regenen en C we konden de groep dan weer herenigen tot een grote groep. Over A het volgende. Dit is n.l. types Belgisch zo”n doorloop vat op een kopje altijd lekker vers en binnen No time had een ieder zijn bakkie. Over B kan gezegd worden dat het na de rust niet meer regende en alleen de straat was nat. Maar door de stevige wind was deze snel opgedroogd. En m.b.t. C bracht een telefonisch contact met de volgauto voldoende informatie dat deze groep enkele minuten later binnen stapte. Tevens stapte nog een paar mollers tussen deze tijd de kroeg binnen. Na de koffie werd met afwissellende kopmannen het volgende gedeelte van de tocht afgelegd. Hierbij kan opgemerkt worden dat er bij een lokale rust, een 15 tal kilometers verder, waar tevens een drankje aangeboden werd nog een paar mollers stonden te wachten (1e  groepje doorrijders) doordat er nu weer verschillend op werd gereageerd brak de boel gelijk weer in twee stukken. Een klein groepje van een mannetje of 5 a’ 6 maakte de rit zo af. Jammer maar helaas. Het laatste stuk van de tocht werd door de overige 20 mannen volbracht hierbij was mentale steun en een enkel klein zetje voor een enkeling brood nodig. Trouwens een paar kilometer voor de finish kon deze groep nog één groengeel uitziende moller oppikken van die groep die bij de laatste stop door was blijven rijden. Kort zou ik deze tocht willen samenvatten als. Prachtige tocht door het Vlaamse land je zou hem een lichte uitvoering van de Ronde van Vlaanderen kunnen noemen. Met een paar echte kassei stroken maar lang niet zoveel als in de Ronde en dito klimmetjes. De tocht was138 km lang en met een gemiddelde van 24.5 km/uur op de teller verreden.

Wetenswaardigheden.
2 Lekkenbanden waren er ontstaan door het nemen van één diepe put.
Sommige remmen vallen pardoes uit elkaar op een simpele kassei strook.
Er waren 29 mannen gestart waarvan er één (Italiaan) de tocht niets fietsend heeft volbracht.
Cor V.  heeft blijkbaar goede herinneringen aan 80km routes.
Vele eersten zullen de laatste zijn en een stukje armer. Als je denkt in België even het gas in te kunnen trappen van je auto op de snelweg om snel thuis te zijn. Gevolg auto aan de kant, sleutels inleveren en wachten opdat familie Euro’s brengt vanuit Dordt.
Eric v R. heeft er geen enkele moeite mee om zijn voorgekauwde eten langs de weg te deponeren.
In dit soort tochten wordt het “samen uit en thuis” gevoel wel heel erg op de proef gesteld.
Ferdy G. kreeg wel op een heel ongelukkig moment een kramp aanval. 
Tja, Ferdy 22% klim is wel heel erg pittig hé.

Met vriendelijke groet, 
TDGerrit..........